Wykorzystujący wyroby zawierające azbest powinien przedkładać marszałkowi województwa informacje o rodzaju, ilości i miejscach ich występowania. Osoby fizyczne niebędące przedsiębiorcami przedkładają informacje wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta w formie uproszczonej.
Podstawa prawna:
- art. 162 ust. 3 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2018 r. poz. 799),
- § 10 ust. 2 rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 13 grudnia 2010 r. w sprawie wymagań w zakresie wykorzystywania wyrobów zawierających azbest oraz wykorzystywania i oczyszczania instalacji lub urządzeń, w których były lub są wykorzystywane wyroby zawierające azbest (Dz. U. z 2011 r. Nr 8, poz. 31)
Zgodnie z dyrektywą o promocji odnawialnych źródeł energii do 2020 roku udział OZE w zużyciu energii powinien stanowić 15 procent. - Jeśli Polska nie osiągnie tego poziomu prawdopodobnie stanie przed koniecznością dokonania statystycznego transferu energii z OZE z państw członkowskich, które mają jej nadwyżkę. Koszty tego transferu mogą wynieść nawet 8 mld zł – pisze Najwyższa Izba Kontroli w najnowszym raporcie pt. „Rozwój Sektora Odnawialnych Źródeł Energii”. Dlaczego tak trudno u nas produkować zieloną energię? Zdaniem NIK wzrostowi zaufania inwestorów przekładającego się na rozwój inwestycji nie sprzyja zmienność i niepewność regulacji, a także skomplikowane przepisy wymagające interpretacji.
Czytaj więcej: NIK: Polsce nie po drodze z odnawialnymi źródłami energii
Jeśli mieszkańcy gminy czują się zagrożeni nielegalnym składowiskiem odpadów, to nic na to nie poradzą, bo gminy nie mają pieniędzy na samodzielne usuwanie składowisk, gdy uchyla się od tego ich posiadacz - alarmuje Rzecznik praw obywatelskich. I dodaje, że przepisy są niewystarczające, aby zapewnić prawo mieszkańców do życia w zdrowym środowisku.
Zastępczyni RPO Sylwia Spurek wystąpiła w tej sprawie do prezesa Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Kazimierza Kujdy. Jak pisze, obywatele skarżą się rzecznikowi na składowiska i magazyny różnych odpadów, znajdujące się w sąsiedztwie terenów mieszkaniowych. Często działają one bez wymaganych pozwoleń; zdarza się też, że pozwolenia są cofane wobec uchybień w ich prowadzeniu.
Czytaj więcej: RPO: Gmin nie stać na walkę z nielegalnymi wysypiskami
Projekt zmiany ustawy o odpadach zmienia m.in. formę prowadzenia ewidencji odpadów na elektroniczną od 1.01.2020 r. Będzie się ona odbywała wyłącznie za pośrednictwem indywidualnego konta w systemie BDO, zlikwidowana będzie także forma papierowa w odniesieniu do rejestru i sprawozdawczości.
Zmiany dotyczą funkcjonowania Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (BDO), nad utworzeniem której trwają obecnie intensywne prace.
Czytaj więcej: Zmiany zakładają elektronizację odpadów i ułatwienie działań marszałków
By zrównać się z policjantem - po zmianie przepisów - inspektor ochrony środowiska potrzebowałby jedynie prawa do noszenia broni i stosowania środków przymusu bezpośredniego. Pozostałe uprawnienia w zasadzie już ma i może działać - mówi Henryk Kowalczyk, minister środowiska w rozmowie z Jolantą Ojczyk. I dodaje, że generalnie urzędnicy powinni wychodzić zza biurek.
Czy sprawdzą Państwo jak wszystkie Regionalne Dyrekcje Ochrony Środowiska wydają decyzje środowiskowe? Czy zdarzają się takie, jak ta dla 14-kondygnacyjnego zamku w Puszczy Noteckiej, w obszarze Natura 2000?
W tej chwili prowadzona jest kontrola w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Poznaniu. Jeśli pojawią się wątpliwości w innych przypadkach, to będziemy kontrolować też inne dyrekcje. Na razie jednak nie ma takiej potrzeby. Kontrola w poznańskiej RDOŚ rozpoczęła się we wtorek 10 lipca. Poczekajmy więc na jej wyniki. Przede wszystkim jednak RDOŚ mogła wcale nie naruszyć prawa. Proszę pamiętać, że w wydanej w 2015 r. decyzji stwierdzono, że przy zachowaniu nałożonych warunków realizacji przedsięwzięcia, nie powinno ono znacząco negatywnie oddziaływać na obszar Natura 2000. Wydano ją na podstawie raportu przedstawionego przez inwestora. Urzędnicy nie mogą zakładać, że to co dostali na papierze nie zgadza się z rzeczywistością, choć, oczywiście, czasami trudno w to uwierzyć.
Czytaj więcej: Kowalczyk: inspektorzy powinni wychodzić w teren
Termin rejestracji upływa 24 lipca. Aby jej dokonać, trzeba wnieść opłatę. Jej wysokość jest uzależniona od rodzaju przedsiębiorcy.
Internetowa Baza Danych o Odpadach (BDO) jest już dostępna. Za jej uzupełnianie odpowiedzialni są marszałkowie województw. Robią to w oparciu o pisemny wniosek. Jego wzór określają załącznik nr 1 i 2 do rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie wzorów formularza rejestrowego. Formularze są również dostępne tutaj (na stronie internetowej rejestru), by je złożyć, przedsiębiorcy musza się liczyć z koniecznością wniesienia opłaty. Jest ona regulowana przez rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 19 stycznia 2018 r. Natomiast jej wysokość jest uzależniona od rodzaju przedsiębiorcy. Dla mikro wynosi 100 zł, a dla pozostałych 300 zł. Te same wysokości stawek dotyczą opłaty rocznej. W pierwotnej wersji rozporządzenia, dla mikroprzedsiębiorców miało to być 150 zł. Natomiast dla innych przedsiębiorców - 850 zł.
Czytaj więcej: Coraz mniej czasu na rejestrację w Bazie Danych o Odpadach
Niektóre gminy nie podejmują żadnych działań, aby zabezpieczyć i właściwie oznakować pomniki przyrody czy zespoły przyrodniczo-krajobrazowe. Lokalnych form ochrony przyrody nie zabezpiecza w odpowiedni sposób także prawo miejscowe. Ponadto nie wiadomo gdzie dokładnie, ani ile cennych przyrodniczo obiektów znajduje się w naszym kraju. Wynika z to z opublikowanego w poniedziałek raportu NIK.
Rada UE przyjęła pakiet odpadowy, który ustanawia nowe przepisy o gospodarce odpadowej i prawnie wiążące cele recyklingowe.
Pakiet odpadowy ma sprzyjać powszechniejszemu recyklingowi i pomóc w tworzeniu gospodarki o obiegu zamkniętym. Będzie promować stosowanie opakowań nadających się do recyklingu lub ponownego wykorzystania oraz lepsze gospodarowanie odpadami.
Zmiany dotyczyć będą 6 dyrektyw:
- – dyrektywy ramowej o odpadach (uznawanej za ramowy akt ustawodawczy całego pakietu)
- – dyrektywy o odpadach opakowaniowych
- – dyrektywy o składowaniu odpadów
- – dyrektywy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym,
- – dyrektywy o pojazdach wycofanych z eksploatacji oraz
- – dyrektywy o bateriach i akumulatorach oraz zużytych bateriach i akumulatorach.
Czytaj więcej: Od 2025 roku trzy dodatkowe śmietniki w gospodarstwach domowych