W dzisiejszych czasach odpowiedzialność środowiskowa firm nie jest już opcją, ale koniecznością. Jednak wdrażanie działań ekologicznych musi być uczciwe i transparentne – to jedyny sposób na budowanie trwałego zaufania klientów i partnerów biznesowych. Dlatego warto wiedzieć, jak skutecznie wdrażać zrównoważone rozwiązania, unikając ryzyka greenwashingu, czyli nieuczciwego kreowania wizerunku ekologicznego.
Dlaczego warto postawić na autentyczne działania „green”?
- Budowa zaufania – Klienci coraz częściej weryfikują ekologiczne deklaracje firm i wybierają produkty oraz usługi, które realnie wspierają środowisko.
- Zgodność z regulacjami prawnymi – Nowe unijne przepisy, takie jak Dyrektywa ws. greenwashingu, nakładają obowiązek precyzyjnego raportowania działań środowiskowych.
- Konkretne korzyści biznesowe – Firmy działające zgodnie z zasadami ESG (environmental, social, governance) zyskują przewagę konkurencyjną i łatwiej pozyskują finansowanie.
Greenwashing – czego unikać?
Greenwashing, czyli "ekościema", to działania wprowadzające w błąd co do rzeczywistego wpływu na środowisko. Oto, jak go unikać:
- Unikaj niejasnych deklaracji takich jak „eko”, „zielony” czy „biodegradowalny” bez odpowiednich dowodów.
- Weryfikuj dane – Wszystkie twierdzenia ekologiczne muszą być poparte niezależnymi i rzetelnymi analizami.
- Nie przeceniaj swoich działań – Przekaz musi być adekwatny do faktycznego wpływu na środowisko.
Zaufaj ekspertom – Ekoscan Innowacja i Rozwój
Jesteśmy liderem w tworzeniu zrównoważonych rozwiązań dla firm. Pomagamy w:
- Opracowywaniu strategii ESG zgodnych z aktualnymi przepisami.
- Weryfikacji procesów i dokumentacji pod kątem transparentności ekologicznej.
- Przygotowywaniu raportów środowiskowych oraz analiz cyklu życia produktów (LCA).
Skorzystaj z naszego wsparcia!
Nie ryzykuj wizerunku swojej firmy. Wspólnie z naszym zespołem ekspertów wprowadź działania, które naprawdę przynoszą korzyści środowisku i Twojej firmie.
Zarys oferty:
- Wspólnie budujemy zrównoważoną przyszłość
Nasza oferta koncentruje się na kompleksowym wsparciu firm w realizacji strategii zrównoważonego rozwoju. Dzięki doświadczeniu i wiedzy ekspertów Ekoscan Innowacja i Rozwój pomagamy klientom wdrażać realne, transparentne i efektywne działania ekologiczne, które przynoszą korzyści zarówno środowisku, jak i biznesowi.
Firma Ekoscan Innowacja i Rozwój oferuje kompleksowe opracowanie dokumentów Systemu Zasad Należytej Staranności (SZNS), zgodnych z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 995/2010 (EUTR). Nasze dokumenty zostały pozytywnie ocenione przez kontrolujących z Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska (WIOŚ), co potwierdza ich jakość oraz zgodność z obowiązującymi przepisami prawa.
Komu jest potrzebny SZNS?
Zgodnie z przepisami EUTR, System Zasad Należytej Staranności jest wymagany dla firm, które:
- Wprowadzają drewno i produkty z drewna na rynek Unii Europejskiej
- Dotyczy importerów surowego drewna oraz produktów z drewna, takich jak płyty, meble czy papier.
- Handlują produktami z drewna wewnątrz Unii Europejskiej
- Wymóg dotyczy również dystrybutorów i sprzedawców detalicznych.
Celem SZNS jest zapewnienie, że drewno oraz produkty z drewna pochodzą z legalnych źródeł, co ma kluczowe znaczenie dla ochrony środowiska oraz zapobiegania nielegalnemu wyrąbowi lasów.
Dlaczego warto wybrać Ekoscan?
- Doświadczenie: Posiadamy wieloletnie doświadczenie w opracowywaniu dokumentów SZNS oraz współpracy z firmami z różnych branż.
- Pozytywne opinie: Nasze dokumenty były wielokrotnie kontrolowane przez WIOŚ i zawsze spełniały wszystkie wymogi prawne.
- Indywidualne podejście: Każdy SZNS jest dostosowywany do specyfiki działalności klienta.
- Kompleksowe wsparcie: Oferujemy nie tylko opracowanie dokumentów, ale również szkolenia dla personelu oraz pomoc w przypadku kontroli organów nadzoru.
Jakie elementy zawiera SZNS?
- Procedury oceny ryzyka z wiązanego z pozyskaniem drewna.
- Mechanizmy monitorowania źródeł pochodzenia drewna.
- Wymagane dokumenty potwierdzające legalność pozyskania drewna.
- System weryfikacji dostawców.
Zapraszamy do współpracy wszystkie firmy, które chcą zapewnić zgodność swojej działalności z przepisami prawa oraz uniknąć ryzyka sankcji wynikających z nieprzestrzegania Rozporządzenia EUTR.
Ekoscan Innowacja i Rozwój – Twój zaufany partner w ochronie środowiska i zgodności prawnej!
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW), w uzgodnieniu z Ministerstwem Klimatu i Środowiska, poinformował w komunikacie z dnia 28 listopada 2024 r. o wprowadzeniu przerwy w przyjmowaniu nowych wniosków w ramach programu „Czyste Powietrze”. Jednocześnie zapowiedziano modernizację programu, która ma przyczynić się do jego usprawnienia oraz skuteczniejszej realizacji celów środowiskowych.
Kluczowe informacje dotyczące przerwy i planowanych zmian:
- Przerwa w przyjmowaniu wniosków:
- Od dnia 28 listopada 2024 r. wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej (WFOŚiGW) wstrzymują przyjmowanie nowych wniosków. Wypłaty dotacji oraz obsługa wniosków złożonych przed tym terminem będą kontynuowane bez zakłóceń.
Nowa edycja programu:
Zmodernizowany program „Czyste Powietrze” zostanie uruchomiony na wiosnę 2025 r. Zmiany obejmą uproszczone zasady, nowe źródła finansowania oraz dodatkowe mechanizmy wspierające beneficjentów.
Wsparcie dla regionów dotkniętych powodzią:
W połowie grudnia 2024 r. ruszy specjalny program dotacji na termomodernizację budynków mieszkalnych w województwach dolnośląskim, lubuskim, opolskim oraz śląskim, które ucierpiały w wyniku powodzi. Na ten cel przeznaczono kwotę 300 mln zł. Program zakłada uproszczoną procedurę wnioskowania.
Konsultacje i analiza programu:
Od kilku miesięcy prowadzone są analizy oraz konsultacje dotyczące modernizacji programu „Czyste Powietrze”. W dyskusjach wzięło udział około 200 osób, a opracowane założenia nowej wersji programu zostaną wkrótce przedstawione opinii publicznej. Finalna wersja zasad ma być znana jeszcze przed końcem 2024 roku.
Planowane zmiany w programie:
Modernizacja programu „Czyste Powietrze” przewiduje wprowadzenie następujących rozwiązań:
- Wypłata zaliczek bezpośrednio na konto beneficjenta, a nie wykonawcy.
- Limity dotacji przypisane do poszczególnych kategorii kosztów inwestycji.
- Skierowanie wsparcia przede wszystkim do najuboższych gospodarstw domowych.
- Obowiązek osiągnięcia określonego standardu energetycznego po zakończeniu inwestycji.
- Zwiększenie liczby kontroli w miejscu realizacji inwestycji oraz nadzór nad wykonawcami.
- Powołanie rekomendowanej listy sprawdzonych firm wykonawczych, co ma zminimalizować ryzyko nadużyć.
Nowe mechanizmy wsparcia:
W nowej wersji programu przewidziano zaangażowanie gmin jako operatorów wspierających beneficjentów na każdym etapie realizacji inwestycji – od planowania po jej rozliczenie. Wprowadzenie tego rozwiązania ma zwiększyć efektywność termomodernizacji, zmniejszyć ryzyko oszustw oraz zapewnić beneficjentom niższe rachunki za ogrzewanie.
Zakończenie nadużyć i uproszczenie procedur
Zastępca prezesa zarządu NFOŚiGW, Robert Gajda, zapowiedział, że modernizacja programu pozwoli skutecznie eliminować nadużycia, takie jak:
- Wielokrotne zawyżanie kosztów przez wykonawców.
- Nieuprawnione pobieranie zaliczek przez firmy, które następnie znikały z rynku.
- Nadużycia związane z pełnomocnictwami przekazywanymi przez beneficjentów.
Wprowadzone zmiany mają uprościć proces wnioskowania, przyspieszyć rozliczenia oraz zapewnić skuteczniejsze wsparcie dla gospodarstw domowych, przy jednoczesnym zachowaniu transparentności działań.
Statystyki programu „Czyste Powietrze”
Od początku realizacji programu do WFOŚiGW wpłynęło ponad 1 milion wniosków o dofinansowanie na łączną kwotę 37 mld zł. Z tego podpisano ponad 820 tys. umów na około 26 mld zł, a wypłacono niemal 14 mld zł na rzecz 650 tys. beneficjentów.
Kontynuacja działań na rzecz ochrony powietrza
Modernizacja programu „Czyste Powietrze” ma na celu jego usprawnienie, zwiększenie efektywności termomodernizacji oraz poprawę jakości powietrza w Polsce. Dzięki wprowadzonym reformom program będzie funkcjonował na bardziej transparentnych i skutecznych zasadach, zapewniając długoterminowe korzyści zarówno dla środowiska, jak i gospodarstw domowych.
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy mający na celu wprowadzenie regulacji wspierających adaptację do zmian klimatu oraz poprawę jakości powietrza. Projekt wprowadza obowiązek opracowania miejskich planów adaptacji do zmian klimatu (MPA) dla miast o liczbie mieszkańców przekraczającej 20 tysięcy. Termin przyjęcia MPA został określony na dzień nie późniejszy niż 2 stycznia 2028 r. Opracowanie tych planów będzie wspierane ze środków unijnych, a łączny budżet przeznaczony na realizację zadania wynosi 20 mln zł.
Nowe przepisy przewidują również konieczność oceny oddziaływania planowanych przedsięwzięć na klimat, obejmując w szczególności analizę ich wpływu na zmiany klimatu oraz podatności tych przedsięwzięć na konsekwencje tych zmian.
Usprawnienie programów antysmogowych: „Stop Smog” i „Czyste Powietrze”
W ramach nowelizacji mają zostać usprawnione procedury związane z realizacją programów „Stop Smog” oraz „Czyste Powietrze”. Programy te mają kluczowe znaczenie w kontekście ograniczenia emisji gazów cieplarnianych oraz poprawy jakości powietrza.
Program „Czyste Powietrze”, będący największym programem antysmogowym w Polsce, umożliwia właścicielom budynków jednorodzinnych uzyskanie dofinansowania na wymianę nieekologicznych źródeł ciepła oraz poprawę efektywności energetycznej budynku, m.in. poprzez jego docieplenie.
Z kolei „Stop Smog” jest adresowany do gmin znajdujących się na obszarach o przekroczonych normach jakości powietrza. W ramach tego programu możliwe jest pozyskanie środków na inwestycje niskoemisyjne, takie jak kompleksowa termomodernizacja budynków mieszkalnych, likwidacja starych urządzeń grzewczych, a także podłączenie budynków do sieci ciepłowniczej, elektroenergetycznej lub gazowej.
Czytaj więcej: Plany adaptacji do zmiany klimatu dla miast obowiązkowe. Rząd przyjął projekt
W wyniku niemal jednomyślnego głosowania przedstawicieli rządów państw członkowskich Unii Europejskiej przyjęto nowe normy jakości powietrza, które zaczną obowiązywać od 2030 roku. Regulacje te, zgodne z rekomendacjami Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), wprowadzają bardziej restrykcyjne standardy dotyczące stężenia szkodliwych substancji w powietrzu, takich jak pyły zawieszone PM2.5 i PM10 oraz benzo(a)piren.
Polska, będąca jednym z państw o najwyższym poziomie zanieczyszczenia powietrza w Europie, poparła wprowadzenie nowych regulacji, które mają zapewnić obywatelom zdrowsze i czystsze powietrze. Jak wskazują eksperci, wdrożenie tych norm wymaga intensyfikacji działań na rzecz ochrony środowiska, w szczególności w zakresie eliminacji tzw. "kopciuchów" oraz rozwoju programów wspierających wymianę urządzeń grzewczych.
Wyzwania i działania dostosowawcze dla Polski
Analizy Europejskiego Centrum Czystego Powietrza (ECAC) wskazują, że Polska jest w stanie spełnić wymagania znowelizowanej Dyrektywy o jakości powietrza, pod warunkiem skutecznego wdrożenia kluczowych przepisów, w tym:
- realizacji uchwał antysmogowych, które zakładają eliminację starych, pozaklasowych kotłów grzewczych na węgiel i drewno,
- rozwoju programu „Czyste Powietrze”, oferującego właścicielom budynków jednorodzinnych dotacje na termomodernizację oraz instalację nowoczesnych systemów ogrzewania,
- działań w miastach na rzecz ograniczenia emisji zanieczyszczeń generowanych przez transport, takich jak rozwój stref czystego transportu, modernizacja komunikacji publicznej oraz zwiększenie obciążeń fiskalnych na import wysokoemisyjnych pojazdów.
W kontekście wyzwań stojących przed Polską kluczowe znaczenie ma kontynuacja i rozszerzenie programów finansowych wspierających walkę z zanieczyszczeniem powietrza. Eksperci szacują, że dzięki pełnej realizacji tych działań jakość powietrza może ulec znaczącej poprawie, a czystym powietrzem będzie oddychać nawet 29 milionów Polaków.
Postępy w walce ze smogiem
Dzięki realizowanym w ostatnich latach inicjatywom, takim jak program „Czyste Powietrze”, liczba przestarzałych kotłów grzewczych w Polsce zmniejszyła się o ponad milion sztuk. Jednakże wciąż ponad dwa miliony takich urządzeń przyczynia się do emisji szkodliwych zanieczyszczeń.
Obserwowane spadki stężeń pyłów zawieszonych PM2.5, PM10 oraz benzo(a)pirenu wskazują na pozytywne efekty dotychczasowych działań, jednak w celu spełnienia nowych norm konieczne będzie przyspieszenie procesu wymiany urządzeń grzewczych oraz wdrażanie dalszych rozwiązań systemowych.
Perspektywa zmian
Przyjęcie nowych regulacji stanowi istotny krok w kierunku poprawy jakości życia obywateli Unii Europejskiej, w tym Polski. Jak podkreśla Dominika Mucha, wiceprezeska ECAC, realizacja założeń Dyrektywy pozwoli Polsce nie tylko poprawić jakość powietrza, ale także zaprezentować się jako przykład państwa efektywnie wdrażającego systemowe zmiany w zakresie ochrony środowiska.
Przepisy te będą wymagały pełnego zaangażowania ze strony rządu oraz samorządów, jednak ich realizacja może przynieść długoterminowe korzyści, zarówno dla zdrowia mieszkańców, jak i ochrony środowiska.
Planuje się modyfikację programu "Stop Smog" dla gmin poprzez zwiększenie udziału finansowania inwestycji z Funduszu Termomodernizacji i Remontów oraz zmniejszenie wymaganego wkładu własnego ze strony gmin. Rozważa się również likwidację kryterium majątkowego dla beneficjentów końcowych.
Zmniejszony wkład własny dla gmin i nowe regulacje
W zeszłym tygodniu pojawiła się informacja o opracowywaniu projektu nowelizacji Prawa ochrony środowiska i kilku innych ustaw. W ramach tych zmian planowane są inicjatywy mające na celu poprawę atrakcyjności programu "Stop Smog". Przyjęcie projektu przez rząd przewidziane jest na trzeci kwartał 2024 roku.
Ministerstwo Klimatu i Środowiska przekazało agencji prasowej PAP informację o planowanej nowelizacji ustawy dotyczącej wsparcia termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków w kontekście programu "Stop Smog". Jedną z kluczowych zmian w ramach tego programu będzie zwiększenie udziału finansowania ze środków Funduszu Termomodernizacji i Remontów do 90%, jednocześnie redukując wkład własny gminy w projektach o charakterze niskoemisyjnym do 10%. Obecnie stosunek ten wynosi 70% do 30%.
W ramach nowych regulacji zostanie wyeliminowane kryterium majątkowe dla beneficjentów końcowych. Dodatkowo planowane jest poszerzenie katalogu wymagań dotyczących urządzeń lub systemów grzewczych o kwestie związane z etykietowaniem energetycznym miejscowych ogrzewaczy pomieszczeń. Ponadto przewiduje się wydłużenie czasu realizacji przedsięwzięć niskoemisyjnych dla umów zawartych przed 1 stycznia 2024 r.
Czytaj więcej: Stop Smog - zmiany w programie i więcej funduszy dla gmin
Każda nieruchomość będzie musiała posiadać paszport energetyczny, nowy obowiązek nakładany przez Unię Europejską (UE), który ma na celu określenie stanu technicznego budynków oraz ich efektywności energetycznej. Firma EKOSCAN Innowacja i Rozwój Sp. z o.o. oferuje usługi związane z wykonaniem świadectwa energetycznego budynku lub lokalu.
Właściciele nieruchomości muszą przygotować się na duże zmiany, ponieważ UE planuje wprowadzić paszporty energetyczne oraz klasy energetyczne od A do G, analogiczne do tych stosowanych w przypadku sprzętu AGD. Projekt nowelizacji unijnej dyrektywy w tej sprawie został uzgodniony i planuje się jego przyjęcie w marcu.
Zgodnie z nowymi przepisami, od 2028 roku wszystkie nowe budynki będą musiały być zeroemisyjne, co oznacza brak emisji dwutlenku węgla podczas ogrzewania oraz podgrzewania wody użytkowej. W tym celu UE stopniowo ograniczy montaż pieców na paliwa kopalne, zaczynając od nowych budynków, a następnie obejmując wszystkie pozostałe.
Dodatkowo, UE nakładać będzie obowiązek montażu fotowoltaiki na nowo budowanych budynkach, chociaż w Polsce istnieją plany zwolnienia niektórych obiektów z tego wymogu, jeśli jego implementacja będzie technicznie niemożliwa lub nieopłacalna. Ponadto, budynki o słabych parametrach technicznych będą musiały być poddane termomodernizacji.
W ramach wprowadzanych zmian, UE planuje także wprowadzenie klasy energetycznych od A do G dla budynków, podobnie jak w przypadku sprzętu AGD. Ponadto, ma być wprowadzony tzw. paszport renowacji, który będzie informował o stanie technicznym budynku oraz możliwych do osiągnięcia efektach modernizacji.
Ministerstwo Rozwoju i Technologii wyraziło sprzeciw wobec wprowadzenia paszportów energetycznych, obawiając się wprowadzenia niepotrzebnego zamieszania, szczególnie że istnieją już obowiązujące świadectwa energetyczne. Jednakże, zmiany w świadectwach energetycznych zostały już wprowadzone, wymagając od właścicieli nieruchomości posiadania tego dokumentu przy wynajmie lub sprzedaży budynku, pod groźbą kary finansowej.
– W naszym mieście przywiązujemy dużą wagę zarówno do rekultywacji zdegradowanych terenów, jak i do tworzenia odnawialnych źródeł energii. Dlatego tym bardziej cieszy mnie, że na części Miejskiego Składowiska Odpadów Komunalnych w Zabrzu przy ul. Cmentarnej powstanie ekologiczna farma fotowoltaiczna – stwierdziła na dzisiejszej konferencji, która odbyła się w sali historycznej zabrzańskiego Ratusza, prezydent Zabrza Małgorzata Mańka-Szulik.
W trakcie konferencji poinformowano, że Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Zabrzu Sp. z o.o. wybuduje na zrekultywowanej części Miejskiego Składowiska Odpadów Komunalnych w Zabrzu przy ul. Cmentarnej ekologiczną, farmę fotowoltaiczną o mocy 1,72 MWp. Zajmie ona powierzchnię ok. 3 hektarów.
Pozyskana z ogniw słonecznych energia elektryczna będzie odprowadzana do sieci zbiorczej zakładu energetycznego Tauron S.A., następnie poprzez wzajemne rozliczenia wykorzystana na potrzeby wszystkich obiektów MOSiR w Zabrzu Sp. z o.o., a pozostały nadmiar sprzedany.
Dla ww. inwestycji Spółka przez okres trzech minionych lat pozyskiwała niezbędne dokumenty, ekspertyzy geotechniczne, sanitarne, decyzję środowiskową, decyzję o warunkach zabudowy, podpisana została umowa z Tauron, a w okresie przedświątecznym kluczowa umowa tj.: umowa z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach na finansowanie inwestycji w wysokości 7.244.051 zł na preferencyjnych warunkach.
Wartość całej inwestycji szacowana jest na kwotę 8 milionów 800 tysięcy zł. Kwota pożyczki stanowi 85,14 proc. kosztów kwalifikowanych. Rozpoczęcie zadania nastąpi 1 stycznia br., zakończenie planowane jest na 30 listopada 2025 r.
Budowana w Zabrzu farma fotowoltaiczna będzie jedną z największych tego typu konstrukcji na rekultywowanych składowiskach odpadów w Polsce, a co istotne: usadowiona na zdegradowanym przyrodniczo terenie dawnego wysypiska śmieci tchnie w ten teren „nowe życie”, powodując tym samym inne jego postrzeganie.