Istotą termowizji jest badanie promieniowania emitowanego przez wszystkie znane nam obiekty. Ponieważ wartość wyemitowanego promieniowania zmienia się wraz z temperaturą, jesteśmy w stanie precyzyjnie ją zmierzyć i przedstawić w formie termogramów - przystępnych obrazów pokazujących rozkład temperatur.
Historia termowizji sięga początków XIX wieku, kiedy to niemiecki fizyk William Herschel umieścił termometr rtęciowy w widmie optycznym uzyskanym z pryzmatu. Eksperyment ten pozwolił mu zmierzyć ilość energii cieplnej przenoszonej przez poszczególne kolory światła. Ku jego zaskoczeniu okazało się, że termometr najbardziej rozgrzewa się, gdy znajdzie się na nieoświetlonym polu poniżej czerwonego koloru. Doszedł do wniosku, iż istnieje niewidzialne dla oka promieniowanie "podczerwone", które transmituje ciepło w postaci niewidocznej fali świetlnej.
Dziś badania termowizyjne stosowane są w budownictwie, przemyśle, ale także w wojsku, medycynie i ochronie przyrody.
Mostek cieplny lub mostek termiczny - negatywne zjawisko w budownictwie polegające na powstawaniu miejsc w obudowie zewnętrznej budynku, w których obserwuje się niższą temperaturę powierzchni wewnętrznej. Jego przyczyną jest wadliwe wykonanie detali budynku, co prowadzi do powiększonych strat ciepła, zawilgocenia wnętrz i powstawania pleśni.
Główne typy mostków termicznych:
- punktowe - w niewielkim obszarze występuje wyższa przewodność cieplna np. przebicie termoizolacji
- liniowe - powstają, gdy na pewnym obszarze brakuje termoizolacji lub ma ona zmniejszoną grubość, albo w przypadku jej nieciągłości
Zobacz także: Wyniki badań termowizyjnych w naszej Galerii zdjęć
Termowizja - Historia termowizji sięga początków XIX wieku, kiedy to niemiecki fizyk William Herschel umieścił termometr rtęciowy w widmie optycznym uzyskanym z pryzmatu. Eksperyment ten pozwolił mu zmierzyć ilość energii cieplnej przenoszonej przez poszczególne kolory światła. Ku jego zaskoczeniu okazało się, że termometr najbardziej rozgrzewa się, gdy znajdzie się na nieoświetlonym polu poniżej czerwonego koloru. Doszedł do wniosku, iż istnieje niewidzialne dla oka promieniowanie "podczerwone", które transmituje ciepło w postaci niewidocznej fali świetlnej.
Dziś badania termowizyjne stosowane są w budownictwie, przemyśle, ale także w wojsku, medycynie i ochronie przyrody.
Jak mówił gość radiowej Jedynki - program "Mój Prąd" cieszył się zawsze dużym zainteresowanie i do tej pory skorzystało z niego ponad 400 tysięcy osób, a do beneficjentów trafilo już około 2 mld złotych. Jak poinformował rozmówca - od 15 grudnia będzie możliwość otrzymania wsparcia finansowego w wysokości nawet 6 tysięcy złotych na instalację fotowoltaiczną.
Jak dodał Paweł Mirowski - obecna odsłona programu różni się od poprzedniej tym, że będzie można - oprócz instalacji fotowoltaicznej - otrzymać dofinansowanie także na inne komponenty - np. na magazyn energii, na który kwota dofinansowania wyniesie 16 tysięcy złotych, czy na magazyn ciepła.
Ogólnie kwota dofinansowania może w sumie wynieść nawet 29 tysięcy złotych w nowej odsłonie programu. Jak powiedział ekspert - osoby, które już skorzystały z dofinansowania z programu "Mój prąd" dostaną wyrównanie do kwot po ich podwyższeniu.
- Budżet ogólny programu wyniesie 850 mln złotych - poinformował gość radiowej Jedynki.
Źródło: PolskieRadio24.pl
Ulga termomodernizacyjna jest korzystna dla małżonków. Jednak bardzo ważną kwestią jest to, na kogo wystawiona jest faktura dokumentująca poniesione wydatki na ocieplenie lub modernizację. Limit trzech lat dotyczy tylko jednego przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, a można ich mieć kilka - aż do wyczerpania limitu ulgi. Eksperci podpowiadają, jak najkorzystniej skorzystać z odliczenia.
Ulga termomodernizacyjna obowiązuje w naszym systemie podatkowym od 1 stycznia 2019 r. Choć jest ciekawym rozwiązaniem prawnym, pozwalającym sporo zaoszczędzić i określone wydatki odliczyć od dochodu, wciąż jest mało znana. Dlatego, zwłaszcza w sytuacji kryzysu energetycznego i poszukiwania możliwości oszczędzania warto o niej przypomnieć.
Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku.
Dla kogo ulga modernizacyjna?
Adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19 proc. stawki podatku (liniowo) oraz opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych.
Przez budynek mieszkalny jednorodzinny należy rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30 proc. powierzchni całkowitej budynku.
Z kolei, przedsięwzięcie termomodernizacyjne oznacza przedsięwzięcie w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków. Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych.
Zapytaliśmy ekspertów, na co zwrócić uwagę, aby bezpiecznie i skutecznie skorzystać z przedmiotowej ulgi.
- Analizując kwestię możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej warto pamiętać, że ulga przysługuje jedynie w przypadku poniesienia wydatków na termomodernizacje budynków już wybudowanych, a nie tych, które dopiero są budowane. Poniesienie wydatków na etapie budowy domów np. na zakup pompy ciepła nie spowoduje, że podatnik uprawniony będzie do skorzystania z ulgi – podkreśla Paulina Biskup-Nawrot, radca prawny w kancelarii JPK. Legal.
Ekspertka podkreśla, że istotną kwestią jest również zadbanie przez podatnika o otrzymanie faktury VAT za poniesione wydatki, bowiem ustalenie wysokości wydatków możliwe jest jedynie na podstawie faktur.
Co ciekawe, ulga termomodernizacyjna jest korzystna w przypadku małżonków.
Jak podkreśla Marzenna Skierś, doradca podatkowy, w przypadku małżonków ulga przysługuje każdemu z nich. Małżonkowie mają więc podwójny limit ulgi do wykorzystania. Limit dotyczy każdego z małżonków odrębnie, czyli każdemu z nich przysługuje odliczenie w maksymalnej wysokości 53 tys. zł. Jak to wygląda w przypadku, gdy małżonkowie rozliczają się wspólnie?
- Wówczas, zgodnie z art. 6 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, małżonkowie mogą być opodatkowani łącznie od sumy swoich dochodów, po uprzednim odliczeniu, odrębnie przez każdego z małżonków kwot określonych, między innymi, w art. 26h tej ustawy – wyjaśnia Marzenna Skierś.
O czym jeszcze warto pamiętać w przypadku małżonków? Otóż, ważna jest kwestia prawidłowego fakturowania.
Czytaj więcej: Małżonkowie mają podwójny limit ulgi termomodernizacyjnej
Działka budowlana przewidziana pod zabudowę powinna mieć zapewnioną możliwość przyłączenia uzbrojenia samej działki lub bezpośrednio budynku do sieci kanalizacyjnej. W razie braku warunków do takiego przyłączenia działka może być wykorzystana pod zabudowę tylko pod warunkiem zastosowania zbiornika bezodpływowego na nieczystości ciekłe lub przydomowej oczyszczalni ścieków. W dniu 9.08.2022 r. zmianie uległy przepisy dotyczące wymagań, jakie ustawodawca stawia właścicielom nieruchomości, którzy chcą zrealizować powyższe inwestycje. Z tym dniem zmieniły się jednak również regulacje dotyczące obowiązków gmin, w tym związane właśnie z przydomowymi oczyszczalniami ścieków.
- Definicja pojęcia nieczystości ciekłych
Z dniem 9.08.2022 r., na podstawie przepisów ustawy z 7.07.2022 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw – dalej nowelizacja – zmienione zostały m.in. przepisy ustawy z 13.09.1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach – dalej u.u.c.p.g. W szczególności znowelizowano art. 2 ust. 1 pkt 1 u.u.c.p.g. – rozszerzono zakres pojęcia nieczystości ciekłych przez objęcie tym określeniem także ścieków gromadzonych w osadnikach w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków. Zgodnie ze zmienionym brzmieniem powyższego przepisu pod pojęciem nieczystości ciekłych należy bowiem rozumieć ścieki gromadzone przejściowo w zbiornikach bezodpływowych lub osadnikach w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków.
Czytaj więcej: Nowe obowiązki gmin związane z przydomowymi oczyszczalniami ścieków
Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków (CEEB) to element Zintegrowanego Systemu Ograniczania Niskiej Emisji tzw. ZONE. CEEB wystartowała 1 lipca 2021 roku. Do 30 czerwca trwała wielka akcja samospisu właścicieli i zarządców nieruchomości dotycząca źródeł ciepła uruchomionych przed 1 lipca 2021 r. Do 22 lipca w systemie CEEB złożono 7 mln 375 tys. deklaracji. Gminy wciąż wpisują do ewidencji wnioski, które złożono papierowo.
Z przepisów ustawy z 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków wynika, że wszystkie nowe kotły czy piece należy zgłosić w ciągu 14 dni. Dotyczy to również tych właścicieli lub zarządców, którzy zgłosili źródło ciepła w terminie, a następnie dokonali jego wymiany.
Będą kolejne dane w ewidencji
Waldemar Buda, minister rozwoju i technologii zapowiedział, że kolejnym etapem budowy Systemu ZONE będzie moduł inwentaryzacji budynków. Ma on umożliwić zbieranie dodatkowych danych dotyczących budynków oraz ich stanu technicznego, w tym m.in. grubości ścian, dachu czy też rocznego zużycia paliw. Dzięki temu – jak podkreślił minister - obywatele zyskają możliwość zamówienia inwentaryzacji budynku online bez konieczności wizyty w urzędzie, wraz z pełną funkcjonalnością do zarządzania swoim zamówieniem.
Zapowiedź już wzbudziła niepokój u właścicieli i zarządców nieruchomości. Pytają skąd mają wiedzieć jak grube są ściany.
Czytaj więcej: Po spisaniu źródeł ciepła, czas na informacje o grubości ścian i dachów
Komisja Europejska zaprezentowała 19 maja br. założenia strategii ograniczenia skutków kryzysu energetycznego. REPowerEU, czyli unijny plan uniezależnienia od rosyjskich paliw kopalnych do 2030 r. ma uprościć procedury administracyjne i znieść bariery, a w konsekwencji przyspieszyć rozwój odnawialnych źródeł energii (OZE). Przeprowadzenie w naszym kraju szybkiej i radykalnej transformacji dla zwiększenia udziału energii z OZE w bilansie energetycznym kraju jest możliwy tylko pod warunkiem uwzględnienia wytycznych KE oraz zsynchronizowania prac nad nowelizacją Ustawy o planowaniu, Ustawy OZE oraz innych aktów prawnych z tego obszaru.
REPOwerEU, czyli plan na trudne czasy
Kryzys energetyczny w Europie stal się faktem wraz z wybuchem wojny w Ukrainie. Coraz częściej mówi się o ryzyku ubóstwa energetycznego w państwach członkowskich EU, co jeszcze niedawno było trudne do wyobrażenia. W kontekście drastycznego wzrostu cen energii związanego w szczególności z konfliktem zbrojnym w Ukrainie, Komisja Europejska podjęła próbę pilnego zaktualizowania swojej dotychczasowej polityki klimatycznej m.in. poprzez znaczne przyspieszenie rozwoju tzw. czystej energetyki.
Plan zakłada, że do końca 2030 r. potrzeby energetyczne Europy zostaną zaspokojone bez konieczności importu paliw kopalnych, w tym gazu z Rosji. Warto dodać, że w 2021 r. rosyjski gaz stanowił 45 proc. paliwa zużytego w Europie. Proporcja ta wskazuje na skalę koniecznych zmian.
W ocenie Komisji skutki kryzysu energetycznego powinny być minimalizowane poprzez realizację działań w trzech głównych kierunkach:
- Zachęcania do oszczędności energii, w tym poprzez preferencyjne opodatkowanie i ulgi związane z obniżkami dla materiałów, urządzeń i rozwiązań zwiększających efektywność energetyczną.
- Dywersyfikacji dostaw, w tym przy wykorzystaniu europejskiej platformy zakupu gazu.
- Przyspieszenia i ułatwienia rozwoju odnawialnych źródeł energii (OZE).
Czytaj więcej: OZE, czyli energia wolności - (póki co) nie w polskich przepisach
Właściciele mieszkań w budynkach wielorodzinnych będą mogli wnioskować o dofinansowanie do wymiany tzw. kopciuchów i poprawę efektywności energetycznej mieszkań w ramach programu „Ciepłe Mieszkanie”. Dystrybucją bezzwrotnych dotacji zajmą się gminy. Wysokość wsparcia wyniesie od 15 tys. zł do 37,5 tys. złotych.
Program „Ciepłe Mieszkanie” ogłoszony przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej skierowany jest do osób, które mieszkają w budynkach wielorodzinnych bez centralnego systemu ogrzewania i korzystają z indywidualnego źródła ciepła na paliwa stałe. Budżet programu to 1,4 mld zł. Ministerstwo klimatu i środowiska liczy, że skorzysta z niego około 80 tys. gospodarstw.
- Dofinansowanie w programie „Ciepłe Mieszkanie” to uzupełnienie oferty względem wdrażanego już od 2018 r. programu „Czyste Powietrze” i kolejny krok w szeregu działań, których efektem ma być poprawa stanu powietrza w Polsce. Liczymy, że i tym razem Polacy chętnie skorzystają z oferowanej formy uzyskania i rozpoczną remonty w swoich domach – podkreśla Anna Moskwa, minister klimatu i środowiska.
Na co można przeznaczyć dotację?
Program „Ciepłe Mieszkanie” będzie wspierać zastosowanie:
- kotła gazowego kondensacyjnego,
- kotła na pellet drzewny o podwyższonym standardzie,
- ogrzewania elektrycznego,
- pompy ciepła powietrze/woda lub pompy ciepła powietrze/powietrze
- podłączenie lokalu do wspólnego efektywnego źródła ciepła.
Dodatkowo możliwe będzie wykonanie:
- instalacji centralnego ogrzewania i ciepłej wody użytkowej,
- wymianę okien i drzwi,
- wykonanie wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła.
Wysokość dotacji przypadającej na lokal mieszkalny będzie uzależniona od dochodów wnioskodawcy i może wynieść 30, 60 lub 90 proc. kosztów kwalifikowanych zadań finansowanych w ramach programu, zaś kwotowo od 15 tys. zł do 37,5 tys. zł.
Dystrybutorem wsparcia będą gminy
Dystrybutorem środków w programie będą poszczególne gminy. To one mogą wnioskować do właściwych miejscowo wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej o środki potrzebne do realizacji programu na swoim terenie.
Czytaj więcej: Program „Ciepłe Mieszkanie” dla właścicieli mieszkań w budynkach wielorodzinnych
Co się zmienia w dotychczasowych zasadach Czystego Powietrza, jakie będzie dofinansowanie i gdzie złożyć wniosek? Od 15 lipca 2022 r. możesz złożyć kompleksowy wniosek w programie Czyste Powietrze Plus. Czyste Powietrze + umożliwia prefinansowanie inwestycji ekologicznych.
„Istotą tego programu jest to, że dajemy przedpłatę, czyli uruchamiamy dotację jeszcze przed rozpoczęciem inwestycji, co pomoże osobom najuboższym. Tym, którzy chcą wymienić piec w swoim domu, ale często nie mają pieniędzy, żeby podjąć się takiej inwestycji z własnych środków. Przeznaczamy kwotę 1,8 miliarda złotych na to działanie. Liczymy, że dzięki temu jeszcze tego lata i tej jesieni rozpoczną się remonty w polskich domach.” – Minister Klimatu i Środowiska.
Właściciele domów jednorodzinnych wymieniających stary piec (tzw. kopciuch) oraz ocieplający dom będą mogli w uzyskać 50% przedpłaty wartości całego dofinansowania. Oznacza to brak konieczności posiadania na start inwestycji całej kwoty.
Wniosek o uzyskanie przedpłaty mogą składać wnioskodawcy, którzy po raz pierwszy przystępują do programu.
Poziomy finansowania:
- Poziom podwyższony – maksymalna kwota 47 000 zł
- Średniomiesięczny dochód na członka gospodarstwa wynosi 1564 zł w gospodarstwie wieloosobowym lub 2189 zł w gospodarstwie jednoosobowym;
- Poziom najwyższy – maksymalna kwota 79 000 zł
- Średniomiesięczny dochód na członka gospodarstwa wynosi 900 zł w gospodarstwie wieloosobowym lub 1260 zł w gospodarstwie jedno osobowym;
Warunkiem uruchomienia przedpłaty jest złożony wniosek o dotację oraz przedstawienie umowy z wykonawcą (maksymalnie 3 umów) w których opisany będzie zakres prac i kwota.
Najważniejsze terminy:
Rozpatrzenie wniosku – do 14 dni;
Wypłata środków – 14 dni od pozytywnego rozpatrzenia wniosku;
Po zrealizowaniu inwestycji oraz złożeniu niezbędnych dokumentów, pozostała część dotacji zostanie wypłacona do 30 dni od złożenia kompletu dokumentów.
Wnioski w ramach programu Czyste Powietrze Plus można składać tak, jak do tej pory.
Celem programu "Czyste Powietrze" jest wymiana przestarzałych pieców grzewczych tzw. kopciuchów na te bardziej ekologiczne, aby ograniczyć zjawisko niskiej emisji, której efektem jest smog. Oprócz dotacji do kupna nowego pieca pieniądze można otrzymać też na termomodernizację domów jednorodzinnych.
Firma EKOSCAN Innowacja i Rozwój Sp. z o.o. zaprasza osoby zainteresowane Programem Czyste Powietrze do kontaktu. Wykonamy wnioski o dotację w atrakcyjnej cenie. Wspomagamy beneficjentów do momentu rozliczenia inwestycji.
Zadzwoń o szczegóły: 792 243 432, 570 700 606, 600 243 782 lub napisz Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Kryzys energetyczny w Europie stał się faktem wraz z wybuchem wojny w Ukrainie. Coraz częściej mówi się o ryzyku ubóstwa energetycznego w państwach członkowskich EU, co jeszcze niedawno było trudne do wyobrażenia. W kontekście drastycznego wzrostu cen energii związanego w szczególności z konfliktem zbrojnym w Ukrainie, Komisja Europejska podjęła próbę pilnego zaktualizowania swojej dotychczasowej polityki klimatycznej. M.in. poprzez znaczne przyspieszenie rozwoju tzw. czystej energetyki - pisze Mirosław Narolski, adwokat.
Komisja Europejska zaprezentowała 19 maja br. założenia strategii ograniczenia skutków kryzysu energetycznego. REPowerEU, czyli unijny plan uniezależnienia od rosyjskich paliw kopalnych do 2030 r. ma uprościć procedury administracyjne i znieść bariery, a w konsekwencji przyspieszyć rozwój odnawialnych źródeł energii (OZE). Przeprowadzenie w naszym kraju szybkiej i radykalnej transformacji dla zwiększenia udziału energii z OZE w bilansie energetycznym kraju jest możliwy tylko pod warunkiem uwzględnienia wytycznych KE oraz zsynchronizowania prac nad nowelizacją Ustawy o planowaniu, Ustawy OZE oraz innych aktów prawnych z tego obszaru.
REPOwerEU, czyli plan na trudne czasy
Kryzys energetyczny w Europie stal się faktem wraz z wybuchem wojny w Ukrainie. Coraz częściej mówi się o ryzyku ubóstwa energetycznego w państwach członkowskich EU, co jeszcze niedawno było trudne do wyobrażenia. W kontekście drastycznego wzrostu cen energii związanego w szczególności z konfliktem zbrojnym w Ukrainie, Komisja Europejska podjęła próbę pilnego zaktualizowania swojej dotychczasowej polityki klimatycznej m.in. poprzez znaczne przyspieszenie rozwoju tzw. czystej energetyki.
Plan zakłada, że do końca 2030 r. potrzeby energetyczne Europy zostaną zaspokojone bez konieczności importu paliw kopalnych, w tym gazu z Rosji. Warto dodać, że w 2021 r. rosyjski gaz stanowił 45proc. paliwa zużytego w Europie. Proporcja ta wskazuje na skalę koniecznych zmian.
W ocenie Komisji skutki kryzysu energetycznego powinny być minimalizowane poprzez realizację działań w trzech głównych kierunkach:
- Zachęcania do oszczędności energii, w tym poprzez preferencyjne opodatkowanie i ulgi związane z obniżkami dla materiałów, urządzeń i rozwiązań zwiększających efektywność energetyczną.
- Dywersyfikacji dostaw, w tym przy wykorzystaniu europejskiej platformy zakupu gazu.
- Przyspieszenia i ułatwienia rozwoju odnawialnych źródeł energii (OZE).
Pilna potrzeba rozwijania odnawialnych źródeł energii
Komisja zakłada intensywny rozwój instalacji OZE i wzrost udziału energii odnawialnej w tzw. miksie energetycznym z założonych aktualnie 40 proc. do 45 proc.. Autorzy tego ambitnego planu stoją na stanowisku, że wskaźnik ten będzie można osiągnąć w drodze:
- opracowania i wdrożenia strategii rozwoju energii solarnej ( EU Solar Strategy), której wynikiem będzie podwojenie ilości energii wytworzonej ze słońca do końca 2025 r., a w dalszej kolejności wybudowanie do 2030 r. instalacji solarnych o łącznej mocy 600 GWh, m.in. poprzez wprowadzenie obowiązku montowania paneli fotowoltaicznych w budynkach użyteczności publicznej (co ma nastąpić nie później niż końca 2025 r.) oraz wdrożenie obowiązku montażu paneli w prywatnych budynkach mieszkalnych (do końca 2029 r.),
- podwojenia ilości użytych pomp ciepła oraz integracji energii termalnej i solarnej z sieciami ciepłowniczymi,
- repowering’u, czyli modernizacji turbin wiatrowych w drodze zwiększenia ich mocy,
- uproszczenia procedur administracyjnych związanych z budową nowych instalacji OZE.
Konieczność uproszczenia procedur administracyjnych
Komisja Europejska stoi na stanowisku konieczności znoszenia barier administracyjnych i urzędniczych związanych z budową nowych instalacji OZE. W ocenie Komisji działania państw członkowskich w tym zakresie powinny być traktowane jako leżące w nadrzędnym interesie publicznym i w imię bezpieczeństwa publicznego. Autorzy unijnego planu nie wskazali na konkretne działania zaznaczyli natomiast, że akty prawa miejscowego winny wskazywać obszary, w których ryzyka środowiskowe związane z budową instalacji OZE są niskie i w tym zakresie procedury administracyjne uzyskiwania wymaganych prawem pozwoleń i uzgodnień powinny zostać maksymalnie uproszczone i skrócone.
Czytaj więcej: OZE, czyli energia wolności - (póki co) nie w polskich przepisach