Minister klimatu Anna Moskwa zapowiedziała w niedzielę w Kozienicach (Mazowieckie), że w kwietniu ruszy piąta edycja programu "Mój prąd", w ramach którego oprócz energii słonecznej będzie można uzyskać dofinansowanie na pompy ciepła i kolektory słoneczne.
Jak poinformował 17 marca Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, operator programu Mój Prąd, czwarty nabór do programu Mój Prąd zakończył się z powodu wyczerpania budżetu przeznaczonego na udzielanie dotacji. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej poinformował, że przygotowuje się do ogłoszenia kolejnego naboru dotacji, którego szczegóły nie zostały jeszcze ujawnione.
Minister klimatu zapowiedział też, że już pod koniec tego roku lub na początku 2024 r. zostanie uruchomiony program unijnych i państwowych dotacji na energię odnawialną dla przedsiębiorców.
Zobacz także informację na stronie programu Mój Prąd: Program dofinansowania mikroinstalacji fotowoltaicznych
Zapraszamy do współpracy:
Tel. 792 243 719, 600 243 782, 504 218 836
Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach ogłosił nabór wniosków na realizację zadań polegających na zakupie i montażu przydomowych oczyszczalni ścieków o wydajności nie więcej niż 7,5 m3/d w ramach PROGRAMU Przydomowa oczyszczalnia.
Zapraszamy do współpracy tel. 792 243 432
Beneficjentami środków są osoby fizyczne – właściciele/ współwłaściciele nieruchomości, w tym także właściciele/współwłaściciele budynków mieszkalnych na nieruchomości oddanej w użytkowanie wieczyste, położonych na terenie województwa śląskiego, do których będą przyłączane przydomowe oczyszczalnie ścieków.
Budżet Programu wynosi 4.000.000,00 zł. Kwota niewykorzystana w danym roku przechodzi do wypłaty na rok następny.
Formą dofinansowania jest dotacja w wysokości do 50% kosztów kwalifikowanych przedsięwzięcia jednak nie więcej niż 8.000,00 zł.
Nabór wniosków odbywa się w trybie ciągłym od dnia 01.02.2023 r. do 30.06.2024 r. lub zakończenia/wstrzymania naboru w przypadku złożenia wniosków na pulę przekraczającą planowany budżet programu, z zastrzeżeniem ust. 5.3. regulaminu naboru.
Wnioski rozpatrywane będą w oparciu o poniższe dokumenty:
- REGULAMIN naboru wniosków i udzielania dofinansowania w ramach PROGRAMU Przydomowa oczyszczalnia
- PROGRAM Przydomowa oczyszczalnia
- Wniosek wraz z załącznikami - na Portalu Beneficjenta
- Dokumenty rozliczeniowe
Źródło: WFOSiGW w Katowicach.
W Polsce od 2017 r. obserwujemy dynamiczny wzrost udziału OZE w energetyce rozproszonej w krajowej generacji, w tym dynamiczny przyrost mocy zainstalowanej w mikroinstalacjach, głównie fotowoltaicznych – do ponad 1,2 mln instalacji na koniec czerwca tego roku. Mamy duże wzrosty jeśli chodzi o inwestycje w OZE oraz w cały sektor OZE. Dla Polski jedną z najważniejszych spraw jest zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego i przeprowadzenie sprawiedliwej transformacji energetycznej. Rosyjski atak na Ukrainę przyczynił się do kryzysu energetycznego w całej Europie. Dlatego tak ważne są wszelkie działania mające zwiększyć udział OZE w rodzimej energetyce - mówi minister rozwoju i technologii Waldemar Buda.
Obecnie dla budynków wielolokalowych są następujące możliwości działania:
- Zasilanie części wspólnej: rozliczenie prosumenckie, czyli autokonsumpcja oraz sprzedaż do sieci po cenie średniej hurtowej.
- Nadwyżka zasila rachunek energii, a reszta odkładana jest na koncie.
- Ewentualny nadmiar na koniec roku jest zwracany w wysokości 20% prosumentowi (za każdy miesiąc 20% niewykorzystanych środków).
- O ile powierzchnia dachu jest niewielka, instalacja pokrywa w całości (lub w części) koszty energii dla części wspólnej.
- Prosument zbiorowy (czyli udziały w instalacji wspólnej lokatorów, którzy wykupią takie udziały). Zasady rozliczania są takie same jak wyżej. Dotąd nie powstała żadna instalacja prosumenta zbiorowego.
Wprowadzona zostanie instytucja prosumenta lokatorskiego:
- Zarządzający budynkiem wielolokalowym (TBS, spółdzielnia, wspólnota) będzie mógł zainwestować w większą instalację, niż jest potrzebna dla części wspólnej.
- Autokonsumpcja będzie dotyczyć tylko części wspólnej.
- Całość energii oddawanej do sieci będzie rozliczana miesięcznie ze sprzedawcą według cen hurtowych i wpływać na konto właściciela.
- Przychody właściciela obniżą co do zasady koszty utrzymania budynku, a oszczędności będzie można przeznaczyć np. na remonty czy inne potrzeby.
- Prosument (zarządzający budynkiem) będzie musiał zgłosić do sprzedawcy energii sposób rozliczenia (czyli status prosumenta lokatorskiego), dokumentując to uchwałą o budowie takiej instalacji.
Grant na OZE
Wnioski o dofinansowanie będzie można składać od 1 lutego 2023 r. do Banku Gospodarstwa Krajowego. Dofinansowanie do 50% instalacji ze środków przeznaczonych na prefinansowanie KPO (PFR) co oznacza, że przy średniej instalacji 30 kWh jesteśmy w stanie dopłacić mniej więcej 75 tys. zł do instalacji wartej 150 tys. zł.
Grant pokryje:
- zakup, montaż lub budowę nowej instalacji odnawialnego źródła energii;
- modernizację instalacji odnawialnego źródła energii, w wyniku której zainstalowana moc instalacji wzrośnie o co najmniej 25%.
Dofinansowaniem będą też objęte instalacje wspomagające – magazyny energii, pompy ciepła itp.
Spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe będą mogły składać wnioski o dofinansowanie instalacji fotowoltaicznych od 1 lutego 2023 do Banku Gospodarstwa Krajowego.
Czytaj więcej: Prosument lokatorski odzyska całą wyprodukowaną energię
Sprawozdanie, które gminy będą składać corocznie z zakresu gospodarowania nieczystościami ciekłymi to konsekwencja nowelizacji z 7 lipca 2022 r. ustawy – Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw. Do ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach dopisano przepisy zobowiązujące wójta, burmistrza lub prezydenta miasta do sporządzenia sprawozdania dotyczącego gospodarowania nieczystościami ciekłymi za poprzedni rok kalendarzowy.
Sprawozdanie będzie składane do dwóch podmiotów:
- właściwego wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska oraz
- właściwego dyrektora regionalnego zarządu gospodarki wodnej Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie
w terminie do końca kwietnia za rok poprzedni. Pierwsze sprawozdanie będzie składane jednak dopiero za rok 2023, a więc w terminie do końca kwietnia 2024. Za niezrealizowanie obowiązków sprawozdawczych gminy mogą zostać ukarane karą w wysokości 10 tys. zł.
Nie ma wzoru, ale są informacje
W ustawie nie przewidziano wzoru według którego gminy mają sporządzać sprawozdania zakresie gospodarki nieczystościami ciekłymi gminy. Ustawa wskazuje, jakie informacje ma zwierać sprawozdanie:
- liczbie zbiorników bezodpływowych i przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie gminy;
- liczbie właścicieli nieruchomości, od których odebrano nieczystości ciekłe, oraz liczbie osób zameldowanych pod adresem nieruchomości, na której znajduje się dany zbiornik bezodpływowy lub dana przydomowa oczyszczalnia ścieków;
- liczbie zawartych umów, o których mowa w art. 6 ust. 1, w okresie sprawozdawczym, a także przed okresem sprawozdawczym, jeżeli obejmują działania realizowane w okresie sprawozdawczym;
- liczbie zbiorników bezodpływowych lub przydomowych oczyszczalni ścieków, których opróżnianie zorganizowała gmina;
- częstotliwości opróżniania zbiornika bezodpływowego lub osadnika w instalacji przydomowej oczyszczalni ścieków, o której mowa w art. 4 ust. 2 pkt 3;
- ilości nieczystości ciekłych odebranych z obszaru gminy w podziale na nieczystości ciekłe bytowe oraz przemysłowe;
- ilości wody pobranej przez użytkowników niepodłączonych do sieci kanalizacyjnej;
- stacjach zlewnych, do których przekazane zostały odebrane z terenu gminy nieczystości ciekłe, w postaci wykazu tych stacji;
- liczbie przeprowadzonych kontroli dokumentów, o których mowa w art. 6 ust. 5a, oraz wynikach tych kontroli.
To będzie wyzwanie dla gmin
Zdaniem Leszka Świątalskiego, dyrektora biura Związku Gmin Wiejskich RP sama techniczna strona sprawozdawczości nie powinna być problemem, choćby dlatego, że na rynku pojawiły się już programy informatyczne pomagające m.in. w ewidencjonowaniu, monitorowaniu opróżniania szamb i ułatwiające taką sprawozdawczość. Problemem dla gminy może być wiedzy na temat przydomowych oczyszczalni ścieków (które do tej pory były poza zainteresowaniem gmin) oraz zbiorników bezodpływowych, o ile do tej pory samorządy nie dokonały takiej inwentaryzacji, choć powinny. Gminy do 9 lutego 2023 roku muszą też wprowadzić zmianę w regulaminach utrzymania czystości i porządku uwzględniające zmiany prawne w zakresie częstotliwości i sposobu pozbywania się nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości.
Zdaniem ustawodawcy obowiązek sprawozdawczy ma służyć zapanowaniu nad strumieniem ścieków, które teraz są poza kontrolą. Zwracała na to uwagę wielokrotnie Najwyższa Izba Kontroli w swoich raportach. Z ostatniego raportu NIK wynika, że na 43 skontrolowane polskie gminy, a w 82,1 proc. z nich ewidencje zbiorników bezodpływowych były niekompletne, 79,1 proc. gmin przekazało Głównemu Urzędowi Statystycznemu (GUS) nierzetelne dane dotyczące tych zbiorników, tylko 30,2 proc. gmin posiadało wiedzę o właścicielach nieruchomości nieposiadających umów na opróżnianie zbiorników bezodpływowych.
3 stycznia 2023 roku, ruszy kolejna edycja programu Czyste Powietrze 3.0. Wyższe progi dochodowe, dwukrotnie wyższe dofinansowanie, dotacje na kotły na biomasę to główne zmiany w programie Czyste Powietrze, które mają zachęcić do głębokiej termomodernizacji domów wraz z wymianą starych pieców. Jednak aby otrzymać dotację na termomodernizację, wymagany będzie audyt energetyczny oraz wykonanie wszystkich elementów wskazanych w jednym z wariantów w przygotowanym audycie.
Najważniejsze nowości w "Czystym powietrzu" 2023 to:
- w przypadku najwyższego wsparcia - zmiana maksymalnego progu dochodowego na osobę z 900 na 1090 zł (gospodarstwa wieloosobowe);
- w przypadku najwyższego wsparcia - zmiana maksymalnego progu dochodowego na osobę z 1260 na 1526 zł (gospodarstwa jednoosobowe);
- wysokość maksymalnej dotacji dla gospodarstw jednoosobowych w przypadku najwyższego wsparcia wzrośnie z 79 do aż 135 tys. zł;
- jeszcze przed startem remontu będzie można dostać 50 proc. dotacji;
- środki trafią prosto do wykonawców prac, z czego pierwsza transza - już 14 dni po podpisaniu umowy, a pozostała część - maksymalnie 30 dni po zakończeniu remontu.
Kluczowe zmiany w "Czystym powietrzu" na 2023 r. to podwyższenie progów dochodowych i podniesienie kwoty dotacji. Próg dochodowy przy dofinansowaniu podstawowym wyniesie 135 tys. zł, a maksymalna suma pieniędzy, które można otrzymać - 66 tys. zł.
Przy podwyższonym dofinansowaniu próg dochodowy wzrośnie z 1564 do 1894 zł na osobę w gospodarstwie wieloosobowym i z 2189 do 2651 zł dla osób mieszkających samotnie. Maksymalna dotacja w tym progu również wzrośnie - z 47 do 99 tys. zł.